Restaurants & cafés op Facebook met de menufunctie

Sinds 6 jaar kunnen restaurants en cafés hun eigen menu uploaden op Facebook. U kent de functie van Facebook zelf of van andere platforms die menu’s aanbieden. Google Mijn Bedrijf is een ander prominent voorbeeld. Eind 2020 heeft Facebook deze functie echter volledig herzien. Tot nu toe kon een pdf van het menu op Facebook worden opgeslagen, nu schakelt het netwerk over op afbeeldingen. Steeds meer bedrijven zien het nut van de facebook marketing tool.

Om het onderhoud voor de beheerders gemakkelijker te maken, heeft Facebook marketing nu een extra assistent aangemaakt. Afbeeldingen van de afzonderlijke pagina’s van het menu kunnen zowel naar de computer als naar mobiel worden geüpload. Voor elke foto is een korte tekst mogelijk om de bezoekers te oriënteren, bijvoorbeeld “Voorgerecht of borrel” Je kunt daar natuurlijk ook foto’s van de afzonderlijke gerechten uploaden, maar dan heb je waarschijnlijk problemen door het ontbreken van allergeen- en prijsetiketten.

Bovendien kunt u in deze wizard meer informatie over uw eigen bod geven. Dit betreft:

  • Informatie over afhaal- of bezorgservice
  • Type keuken
  • Betaalmethoden

De link naar het menu vind je dan zowel op de Facebookpagina als op je eigen mobiele tabblad. Beheerders kunnen in dit tabblad ook een QR-code oproepen om het menu beter bekend te maken.

De volgorde van de tabbladen kan worden gewijzigd in de backend van de pagina’s onder “Sjablonen en tabbladen” zodat het menu zo ver mogelijk naar voren zichtbaar is.

Gevolgtrekking

Van een eenvoudig menu-pdf tot een volwaardige functie met een eigen tabblad op de pagina. Leuk dat Facebook deze wat oudere functie nog eens heeft bekeken. Zoals altijd zullen Facebook marketing functies beetje bij beetje worden vrijgegeven. Het kan dus zijn dat de een of de ander de functie nog niet heeft. Helaas helpt het alleen maar om te wachten.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*